Doorgaan naar artikel

Een boek waar de mkb-er wel wat aan heeft

'Da's nou typisch hun' staat vol praktische tips hoe mkb-ondernemers ook zonder hoge budgetten aan hun merk kunnen bouwen.

Inhoudsopgave

Een boek voor (kleine) ondernemers die geen zin hebben in marketingbla-bla en dure rebrandingtrajecten. Een boek dat de mkb-ondernemer door praktische tips laat zien dat je ook met weinig tijd, een klein budget en nuchter verstand een merk kunt bouwen.

Johan Derrez is auteur van het boek Da's nou typisch hun, waarvan inmiddels de tweede druk is verschenen. Derrez is adviseur en maker van sterke merken voor mkb-bedrijven. Hij belooft dat je het boek binnen een uur uit hebt en dat je daarna de praktische tips meteen in je bedrijf kunt toepassen.

Voordeel
Branding, een merk bouwen, is niet alleen voor grote bedrijven. Juist voor mkb-bedrijven werkt branding, omdat deze bedrijven het voordeel hebben dat ze dicht bij de klant staan. Een sterk merk geeft een strategisch voordeel, want het maakt je minder afhankelijk van prijs. Het zorgt voor herkenning, vertrouwen en herhaalbezoek. Een sterk merk is niet een duur logo of busreclame, maar wel het gevoel dat klanten bij je bedrijf hebben. Dat mensen over je bedrijf zeggen: "Ja, dat is echt typisch hun".

Merk-DNA
In 13 compacte hoofdstukken neemt de auteur de lezer mee in de wereld van merken. Tussen de hoofdstukken staan ter inspiratie voorbeelden van bedrijven die zonder grote budgetten een sterk merk bouwden. Een sterk merk begint met je merk-DNA, met duidelijkheid. En dat is niet zweverig, maar wel 'Wie zijn we echt en wat willen we dat klanten bij ons voelen?' Wil je dat een baliemedewerkster jou belt als je auto na een onderhoudsbeurt klaar is of werkt een appje beter: "Hoi Sandra, je Polo is klaar. We hebben ook even je banden op de juiste spanning gebracht. Mag opgehaald worden wanneer het je uitkomt. Groetjes, monteur Bart."

Voor een mbk-bedrijf zit branding ook in de details, in nonverbale branding. Een wachtruimte met koffie en planten voelt gastvrij een rommelige werkbus voelt chaotisch en onbetrouwbaar.

Pleasen
Een goede tip voor mkb-ers die in het boek staat, is dat je niet elke klant hoeft te hebben. Klanten aantrekken die bij je passen en de rest met een gerust hart loslaten. Veel mkb-ers proberen iedereen te pleasen, maar als je voor iedereen werkt, voelt niemand zich echt aangesproken. Als je duidelijk bent in wie je bent en waar je voor staat, dan trek je precies de klanten aan die daarbij passen.

En tot slot: ook een wijze raad en voor veel mkb-ers herkenbaar: een klacht is een kans. Een klacht is dé gelegenheid om er een moment van merkbeleving van te maken. Reageer daarom snel, menselijk en eerlijk op een klacht. Herstel het vertrouwen. Gebruik het incident om je merk te versterken, niet te verzwakken.

Da's nou typisch hun is vlot geschreven, met handige tips en aansprekende voorbeelden. Meer informatie over het boek en de auteur staat hier.

 

Opmerkingen

Laatste Nieuws

Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden